مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

قسمتهای اصلی تشکیل دهنده ی بدنه هواپیما

هواپیما دارای 3 محور عمود بر هم است که عبارتند از :
 1 - محور طولی 
 2- محور عرضی 
 3- محور عمودی  
 
1- محور طولی از نوک تا دم هواپیما امتداد داشته و حرکت حول آن را رول یا غلتش میگویند. که توسط شهپرها صورت می گیرد و حرکت شهپرها عکس همدیگرند. 
2- محور عرضی که به طور جانبی و عمود بر محور طولی بوده و حرکت حول آنرا پیتچینگ میگویند که توسط سکان افقی متحرک در دم هواپیما صورت می گیرد... 

 

air plane

ادامه مطلب ...

پیشینه ترمودینامیک

تاریخچه ترمودینامیک  

 مطالعه ترمودینامیک را مهندسین قرن نوزدهم آغاز کردند؛ آنها می خواستند بدانند قوانین فیزیک چه محدودیت هایی بر عملکرد ماشین های بخار و سایر ماشین های تولید کننده انرژی مکانیکی تحمیل می کنند. ترمودینامیک درباره تبدیل یک شکل انرژی به شکلی دیگر، به ویژه تبدیل گرما به سایر شکلهای انرژی بحث می کند...

ادامه مطلب ...

پرواز در بی وزنی ۱

یکی از آموزش‌های اصلی فضانوردان پیش از پرتاب به فضا، فعالیت در محیط شبیه‌سازی‌شده گرانش ناچیز است.
      

ادامه مطلب ...

زندگی نامه کریر مخترع و مبتکر سیستمهای تهویه مطبوع

یک قرن پیش در شمال شرقی ایالات متحده امریکا زندگی می کرد. ویلیس هاویلند کریر تنها فرزند یک خانواده پر جمعیت بود که تمام دوران کودکی خود را در بین بزرگسالان خانواده از قبیل پدربزرگ و مادر بزرگ و عموی خود گذراند. او پس از گذراندن دوران متوسطه وارد دانشگاه کورنل در شهر ایتاکا در ایالت نیویورک گردید و در دوران کارشناسی با وجود بورسیه بودن جهت کسب درآمد، مجبور بود کارهائی از قبیل چمن زدن، هیزم ریختن در کوره ها و غیره را انجام دهد. او در ژوئن ۱۹۰۱ با در دست داشتن مدرک مهندسی مکانیک به استخدام شرکت بوفالو در آمد و شروع به طراحی سیستم های حرارتی، جهت خشک کردن رطوبت الوار و قهوه نمود. کریر دراین دوران به این نتیجه رسید که اطلاعات موجود به هیچ عنوان جهت طراحی یک سیستم مهندسی کارآمد کافی نبوده و از آن رو او خود شروع به تحقیق در زمینه حرارت هوای خروجی که از روی لوله های بخارآب عبور می کند، نمود و به نتایج شگفت انگیزی رسید و این امر در همان ابتدا مبلغی معادل 40000 دلار برای شرکت صرفه جوئی به ارمغان آورد که این مبلغ صرف اصلاح سیستمهای ضعیف از قبل طراحی شده گردید. کریر در سال ۱۹۰۲ اولین سیستم تهویه مطبوع خود را طراحی نمود. مشتری او چاپخانه‌ای بود که با مشکل چاپ رنگ روبرو بود چون تغییر در گرما و رطوبت محیط موجب تغییر در همنشینی رنگها می شد. نزدیک به دو دهه اختراعات کریر این مکان را فراهم آورده بود تا در محیط های صنعتی دما و رطوبت به صورت علمی تحت کنترل در بیاید. در سال ۱۹۰۶ کریر اولین اختراع خود، وسیله‌ای برای تصفیه هوا، را به ثبت رساند. کارخانجات نساجی جنوب آمریکا از اولین استفاده کنندگان سیستم جدید کریر بودند. کمبود رطوبت در محیط کارخانجات نساجی بلمونت موجب افزایش بار الکتریسیته ساکن در پنبه شده و این امر موجب سختی و تیرگی پارچه می گردید. سیستم کریر رطوبت موجود در محیط را افزایش داد و در یک حد مطلوب پایدار نمود که این امر موجب از بین رفتن مشکل به وجود آمده گردید. اولین مشتری خارجی سیستم جدید کریر، یک کارخانه نساجی واقع در یوکوهامای ژاپن بود که در سال ۱۹۰۷ این سیستم را خریداری نمود.

روبات جنگی crusher ،این رویای منه،سیستم تعلیق یعنی این!!!!!

Crusher
کراشر کارخود را با فرم کامیون غول آسا آغاز کرد . 2 مدل اولیۀ آن در CMU (Carnegie Mellon University ) برای مصارف غیرنظامی ساخته شدند و که می توانست توده ای از اتوبیل سواری را له کنند . کراشر یک خودروی معمولی نیست چون که می تواند با بار 8000 پوندی از یک دیوار 4 فوتی (m 2/1 )عمودی بالا رود . این خودرو که (UGV) (unmanned ground vehicle) گفته می شود که به معنای وسیلۀ نقلیه زمینی بدون سرنشین است، توسط DaPA سرمایه گذاری و توسط Carnegie Mellon's (National Robotics Engineering Center) NREC طراحی شد .
پروژه کراشر تک آزمایشی بود برای ساخت محصول دیگری به نام Spinner که در حال حاضر به عنوان یکی از اهداف منحصر به فرد تحقیق و پژوهش در زمینۀ سرمایه گذاری در UGV می باشد . از جمله این اهداف این پروژه افزایش قابلیت درک و فهم ، قابلیت اتوماتیک بودن و سختی و استحکام بیشتر است .

اما سازندگان این خودرو، غیر از سرنشین بودن آن انتظارات بیشتری دارند. از جمله تانکی که بصورت بی صدا بتواند بار زیادی را حمل و نقل کند . دفاع از خود در برابر دشمنان ، به سرعت رها کردن خود از گیر کردن در دره ها و تپه ها از دیگر اهداف است ...

 

 

ادامه مطلب ...

یادداشتی در باب مقاومت مصالح

مباحث مرتبط با مکانیک جامدات یا مکانیک مصالح که در ایران اغلب با نام مقاومت مصالح از آن یاد می شود شاخه ای از علم مکانیک است که با استفاده از روشهای تحلیلی به بررسی و تعیین مقاومت و صلبیت و نیز پایداری ارتجاعی اعضای باربر می پردازد....

ادامه مطلب ...

چرا در هنگام حرکت با دندۀ عقب صدای ناهنجاری از موتور در می آید؟

دنده هایی که باعث می شوند که خودرو به سمت جلو حرکت کند همگی دنده های مارپیچی یا حلزونی هستند . در صورتی که دندۀ عقب از چرخ دندۀ ساده با دندانه های مستقیم تشکیل شده است .

دندانه های دندۀ مارپیچی با یک زاویه ای برش داده شده اند . هنگامی که دندانه ها ی2 دندۀ مارپیچی می خواهند به هم متصل می شوند ، تماس از یک سر دندانه ها شروع می شود و با حرکت دورانی ، دنده ها به صورت آهسته و نرم درگیر می شوند .

همچنین به خاطر زاویه ای که در برش چرخ دنده ها وجود دارد . تعداد دندانه های بیشتری در یک آن با هم درگیر می شوند بنابراین با استفاده از دنده های زاویه دار، ضربه و استرس کمتری به دنده ها وارد می شود . 

                          

تنها مشکل این نوع دنده ها اینست که همچون چرخ دنده های معمولی براحتی درگیر نمی شود و از درگیری خارج نمی شود . یعنی نمی توانیم از حرکت کشویی برای داخل یا خارج کردن دنده ها استفاده کنیم . برای همین همۀ دنده های ماشین که آن را به جلو می رانند بصورت دائمی درگیر هستند و توسط حرکت یک حلقه (collars) تغییرات در شماره دنده را خواهیم داشت .

اما به دلیل اینکه ما حرکت معکوس را از دندۀ عقب انتظار داریم نمی توان از این مجموعۀ دنده های Collars helical یا دنده های مارپیچی برای دندۀ عقب استفاده کرد چون لازم است که چرخ دندۀ ساده با دنده های مستقیم که برای دنده های عقب مورد استفاده قرار می گیرد، مرتبا به حالت درگیری دربیاید و از درگیری خارج شود و این در دنده های زاویه دار امکان پذیر نمی باشد پس مجبوریم از دندۀ با دندانه های مستقیم استفاده کنیم .

هر دفعه که چرخ دنده های با دندانۀ مستقیم به هم متصل می شوند . چون دیگر از حرکت نرم خبری نیست در نتیجه صدا و لرزش بیشتر از حالت قبل تولید می کند . 

مهارت حل مساله را بیاموزید

حل مساله، مهارتی کاربردی است که امروزه از ضرورت‌های روزمره زندگی به حساب می‌آید. با این دیدگاه تمام افراد در تمام سنین لازم است این مهارت را یاد بگیرند تا بتوانند در مقابله با مسائل مختلف زندگی آن را به کار برند. 

 

در تعریف از این مهارت می‌توان گفت، مهارت حل مشکل، یکی از مهارت‌های اساسی زندگی است که به ما این امکان را می‌دهد تا با برنامه‌ریزی مشخص، مشکلاتمان را حل کنیم. این مهارت فقط برای مشکل خاصی نیست و می‌تواند در حل انواع مسائل و مشکلات کاربرد داشته باشد. مهم‌ترین فایده یادگیری مهارت حل مساله این است که به فرد کمک می‌کند تا هنگام رویارویی با مشکلات راه‌حل‌های متعددی را جستجو کرده آنها را بررسی نموده و پس از تجزیه و تحلیل بهترین راه‌‌حل را انتخاب نماید.

ادامه مطلب ...

شیمیدان های نامی اسلام

آغاز کیمیاگری اسلامی با اسامی مردانی همراه است که احتمالا خود کیمیاگر نبوده‌اند، اما با گذشت زمان و فرارسیدن قرن دهم میلادی ، کیمیاگران شهیری از میان آنان برخاستند که علاوه بر تفکراتشان ، نوشتارهای کاملا جدید و نوینی خلق کردند.

                                        

ادامه مطلب ...

سنگریزه ای که دیوار صوتی را شکست

خیلی‌ها فکر می‌کنند دست‌یابی به سرعت‌های مافوق‌صوت به هنگام شلیک گلوله یا پرواز جنگنده‌ها می‌تواند روی دهد، اما حتی سنگ‌ریزه‌ای که در آب فرو می‌افتد، هوا را به سرعت‌ بیشتر از 340 متر بر ثانیه می‌رساند.


ادامه مطلب ...

سخنرانی "ونه گات" در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه ام آی تی

                         

خانمها، آقایان فارغ التحصیل ،لطفا کرم ضد آفتاب بمالید!

  • اگر میخواستم برای آینده ی شما فقط یک نصیحت بکنم، راه مالیدن کرم ضد آفتاب را توصیه میکردم. خواص مفید آثار مفید و دراز مدت کرم ضد آفتاب توسط دانشمندان ثابت شده است، در حالی که سایر نصایح من هیچ پایه و اساس قابل اعتمادی جز تجربه های پر پیچ و خم شخص بنده ندارند. اینک این نصایح را خدمتتان عرض میکنم.

 

ادامه مطلب ...

جزوه ی ترمودینامیک 1 دانشگاه صنعتی شریف

 زبان: فارسی نویسنده: سیامک کاظم زاده حنانی - مهدی کارزار جدی
 نوع فایل: PDF
 تعداد صفحات: 78  ناشر: دانشگاه صنعتی شریف
 حجم کتاب: 1.99 مگابایت

 

این کتاب، جزوه درس ترمودینامیک 1 دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف می باشد که به همت 2 تن از دانشجویان این دانشگاه گردآوری شده و بصورت تایپ شده در قالب فایل PDF در اختیار شما قرار داده شده است .
 
برخی از سرفصل های این کتاب عبارتند از : 
 1- تعاریف اولیه
 2- خواص ماده ساده تراکم پذیر
 3- کار و گرما
 4- قانون اول ترمو دینامیک
 5- قانون دوم ترمودینامیک
  ... 

۱۶ فناوری کلیدی در سال ۲۰۲۰

به نظر می رسد که تا سال ۲۰۲۰ در کشورهای پیشرفته جهان شانزده فنآوری پیشرفته کاملا رایج شده و تقاضای بازار قابل ملاحظه ای برای آنها وجود داشته باشد. این فنآوری ها که بر بخش های مختلف زندگی تاثیرات چشمگیری خواهند گذاشت عبارتند از... 

                                              

                                            

ادامه مطلب ...

چقدر در مورد طراحی صنعتی می دانید؟

ساعت هفت صبح است. زنگ ساعت از جا در رفته. با چشمای خواب‌آلود از زیر روانداز بیرون می‌آیید، دستتان را دراز می‌کنید به امید اینکه بخورد به دکمه‌ی کوچک توقف زنگ، قبل از اینکه ساعت به زمین بخورد. دوست ندارید یکی درباره‌ی راههایی که این بخش صبحتان را کمی آسان‌تر می‌کند فکری می‌کرد؟ از حالا که بیدار می‌شوید تا زمانی که سرتان به بالش برسد، شما از انواع گسترده‌ای از محصولات استفاده می‌کنید که طراحی شده‌اند تا کمک کنند روزتان را بگذرانید.

                    

 

ادامه مطلب ...

دانشگاه هاروارد و استنفورد

 
 
 

خانمی با لباس کتان راه راه وشوهرش با کت وشلوار دست دوز و کهنه در شهر بوستن از قطار پایین آمدند و بدون هیچ قرار قبلی راهی دفتر رییس دانشگاه هاروارد شدند.

منشی فوراً متوجه شد این زوج روستایی هیچ کاری در هاروارد ندارند و احتمالاً اشتباهی وارد دانشگاه شده اند. مرد به آرامی گفت: «مایل هستیم رییس را ببینیم.»

منشی با بی حوصلگی گفت: «ایشان امروز گرفتارند.»

خانم جواب داد: « ما منتظر خواهیم شد.» 

ادامه مطلب ...

دیوار صوتی

در اعصار آغازین دوران هوانوردی ابتدایی، هواپیما ها بیشتر با سرعت های بسیار پایین نسبت به هواپیما های امروزی پرواز می کردند که حتی به بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نمی رسید؛ در حالی که چنین سرعتی، سرعت مطلوب برای تیک آف یا برخاست یک هواپیمای جنگنده امروزی است و رسیدن به چنین سرعتی، ابداً مستلزم تلاش بسیار و فشار آوردن بیش از حد به موتور نمی باشد. 

ادامه مطلب ...