مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

آلیاژهای حافظه دار

آلیاژهای حافظه دار

آلیاژهای حافظه دار گروه جدیدی از مواد هستند که اگر با ترکیب شیمیایی مشخّص تحت عملیات حرارتی مناسبی قرار گیرند؛ توانایی بازگشت به شکل یا اندازه از قبل تعیین شده را از خود نشان می دهند.
همچنین این مواد قابلیت تبدیل انرژی گرمایی(الکتریکی)را به انرژی مکانیکی دارند واگر گرم وسرد کردن این آلیاژها با جریان الکتریکی کنترل شود؛ میتوان حرکتهای سیکلی با قابلیت تکرار در دفعات متوالی ایجاد کرد.
آلیاژهای حافظه دار از عناصر نیکل و تیتانیوم تشکیل شده اند، که تحت نام نایتینول شناخته می شوند.
این آلیاژها کاربردهای گوناگون و بسیار مفیدی در زمینه هایی همچون: هوا وفضا، صنایع خودروسازی، پزشکی،دندانپزشکی و....
خاصیت منحصر به فرد این آلیاژها بر اساس تغییر فاز در آلیاژ نایتینول میباشد.

ادامه مطلب ...

خودروهای آینده

پیشرفت تکنولوژی در مسیر صدساله تاریخ صنعت خودروسازی باعث شده  است هر ساله شاهد تولید اتوموبیل هایی با کیفیت بهتر و مصرف پائین تر سوخت باشیم، اما در تمام این سال ها، دغدغه تأمین سوخت و انرژی های جایگزین برای اتومبیل ها همواره شرکت های معتبر خودروسازی را به خود مشغول ساخته است. این روزها در مورد تولید اتومبیل های دوگانه سوز یا هیبریدی مطالبی شنیده می شود، اتومبیل های الکتریکی از ایده به واقعیت رسیده اند و حتی روش های منحصربه فردی جهت رانش اتومبیل ها ابداع شده است؛ اما هنوز هیچ کدام، از نظر صرفه اقتصادی و کاربری آسان به پای سوخت های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل نمی رسند. با این حال ملاحظاتی همچون مشکلات زیست محیطی به وجود آمده در ابعاد کلان از یک سو و تنگناهای مربوط به کاهش ذخایر سوخت های فسیلی از سوی دیگر، باعث شده است تا جهت گیری به سمت انرژی های جایگزینی روند جدی تری به خود بگیرد.
                                

ادامه مطلب ...

نیروگاه های گازی

نیروگاه های گازی ، کاربردهای ویژه ای دارند.
    نیروگاه گازی به نیروگاهی می گویند که برمبنای سیکل گاز( سیکل برایتون) کارمی کند ؛وازسیکل های حرارتی می باشد، یعنی سیال عامل کاریک گاز است.( عامل انتقال وتبدیل انرژی گازی است ، مثلا هوا ) 

                         

ادامه مطلب ...

شیر اطمینان (SAFETY VALVE)

تصویر

از تجهیزات ویژه ای که یک واحد را درمقابل افزایش ناگهانی فشار ایمن می سازد شیرهای اطمینان هستند. شیرهای اطمینان به عنوان وسیله ای مناسب جهت جلوگیری از ازدیاد فشار ناگهانی در موتورخانه ها ،کارخانه ها وبطور کلی انواع سایتها های صنعتی وبرای انواع سیالات مختلف از قبیل گاز ، بخار، آب ویا هوای فشرده استفاده می گردند.
ادامه مطلب ...

دو ایرانی در فهرست ‪ ۱۰۰‬نابغه اول جهان

ایرنا: در فهرست یکصد نابغه برتر جهان، نام دو ایرانی، یکی مهندس و دیگری بیولوژیست به چشم می‌خورد.
در این فهرست که روز دوشنبه در روزنامه "دیلی تلگراف" چاپ لندن منتشر شد، "علی جوان" با عنوان مهندس، در رتبه دوازدهم و "پردیس ثابتی" بیولوژیست، در رتبه چهل و نهم قرار دارند. 
 رتبه نخست این فهرست، در اختیار "آلبرت هوفمن" شیمیدان سوییسی و "تیم برنرزلی" متخصص انگلیسی امور رایانه است.
این فهرست را موسسه‌ای مشاوره‌ای به نام "دانشمندان خلاق" از میان فهرستی چهار هزار نفره برگزیده است.
همچنین نام ‪ ۲۴‬انگلیسی و ‪ ۴۶‬آمریکایی در این فهرست به چشم می‌خورد.
"استفان هاوکینز" فیزیکدان انگلیسی، در رده هفتم قرار دارد و "جی.کی رولینگ" نویسنده داستانهای "هری پاتر"، در مقام ‪ ۸۳‬قرار گرفته است.
"محمدعلی کلی"، قهرمان سابق مشت زنی و "بیل گیتس" صاحب شرکت "مایکرو سافت"، بطور مشترک در این فهرست در رتبه ‪ ۴۳‬قرار گرفته‌اند.
نام "دالایی لاما" رهبر تبتی بوداییان جهان، در این فهرست در جایگاه ‪۲۶‬ قرار گرفته است.

ذره‌هایی سریعتر از نور؟ سرن علیه انیشتین



آلبرت انیشتین نظریه‌ای داشت؛ و یک قرن تحقیق همیشه با آن موافق بود. نظریه انیشتین یکی از پایه‌های فیزیک مدرن است: هیچ چیز نمی‌تواند از نور سریعتر حرکت کند.


اما حالا دانشمندان فیزیک تجربی سازمان اروپایی برای تحقیقات هسته‌ای (CERN یا همان سرن) می‌گویند که بعضی از ذرات می‌خواهند این قانون را به چالش بطلبند.


ماجرا این است که این دانشمندان رشته‌ای ذرات ریز - ذرات زیراتمی که نوترینو نامیده می‌شوند - را از سرن ژنو به سمت گیرنده‌هایی در آزمایشگاه ملی گرن ساسوی ایتالیا بعنی ۷۲۰ کیلومتر آنطرف‌تر سرازیر کرده‌اند.

ادامه مطلب ...