مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

گاف بزرگ CERN: یک کابل شُل باعث کشف اشتباهی ذرات سریعتر از نور ش


احتمالا همه آنهایی که با فیزیک سر و کار دارند، درباره خنده های جالب انیشتین چیزهایی شنیده باشند، اما این یکی از جذاب ترین آنها می تواند باشد: ذرات سریعتر از نور و تئوری که بر پایه آنها در حال شکل گیری بود، کاملا در هم شکست. زیرا به نظر می رسد که این موضوع از پایه و اساس یک اشتباه در نتایج آزمایش بوده که به دلیل شل بودن یک کابل ایجاد شده است!

به گمانم کسی از بخش پشتیبانی فنی شرکت قانون اول را به دانشمندان عزیز ما گوشزد نکرده است، که ابتدا کابل ها را چک کنید!

محققان CERN دریافته اند که یک لینک فیبر نوری بد میان یکی از دستگاه های GPS و کامپیوتر، باعث شده است که ۶۰ نانوثانیه اختلاف زمان ایجاد شده و همه را به اشتباه بیاندازد. وقتی هم آنها متوجه کابل شدند و آن را محکم کردند، تفاوت از میان رفت.

بله، نوترینوهای سریع تر از نور اصلا واقعیت ندارند (حداقل اگر هم وجود دارند، هنوز نتوانسته ایم آنها را به دام بیاندازیم) و جهان هستی یک بار دیگر می تواند نفس راحتی بکشد و با قوانین انیشتین به زندگی عادی خود ادامه دهد.

ظاهرا ۶۰ نانوثانیه تفاوت مشاهده شده، زمان سفر اطلاعات در طول کابل بوده است، در حالی که تمام و کمال به پای ۶۰ نانوثانیه سرعت غیرقابل محاسبه نوترینوها نوشته می شده.


آزمایش غافلگیر کننده

سال گذشته فیزیکدان ها تحقیقاتی را منتشر کردند که نتیجه سه سال تجربه و آزمایش آنها بر روی بیش از ۱۶۰۰۰ بسته نوترینو در سرن بود. این نوترینوها با مسافرت از درون زمین تنها ۲.۴۳ میلی ثانیه بعد توانسته بودند خود را به لابراتوار ملی کران ساسو در ایتالیا برسانند. در آنجا آشکارساز ذره OPERA متعلق به پروژه Oscillation آنها را ثبت کرده بود.

وقتی دانشمندان کشف کردند که این ذرات ۶۰ نانوثانیه سریعتر از نور (با دامنه خطای ۱۰ نانوثانیه) به مقصد رسیده اند، از خوشحالی فریاد کشیدند. اغلب فیزیکدانان اشاره کردند که این باید یک اشتباه باشد، زیرا تئوری انیشتین به وضوح تصدیق می کند که هیچ چیزی نمی تواند تندتر از سرعت نور حرکت کند.

اما سرن آزمایشات را تکرار کرد و دوباره همان نتایج را دریافت کرد که مساله را بغرنج تر می کرد. تا اینکه آنها اعلام کردند که دلیل این مشکل را یافته اند که بدون شک کشف شوکه کننده ای بود! حالا، به نظر می رسد که یک کابل ارتباطی مشکل دار جواب ساده این سوال بوده که همه این مشکلات و بحث ها را پیش آورده است.

محققان می گویند که آنها همه چیز را دوباره تست می کنند، اما به نظر می رسد که راز این معما گشوده شده باشد. هرچند که هیچ چیز در علم قطعی نیست و همیشه باید منتظر کشفیات جدید و غافلگیری های بیشتری باشیم. اما فعل اگر کمی دقت کنید، صدای خنده اتم های انیشتین را جایی همین دور و بر خواهید شنید!