مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

الفبای هوانوردی

در هوانوردی و مکالمات بین خلبان و کنترلر برج مراقبت به جای استفاده از حروف الفبای انگلیسی که گاهی ممکن است در تلفظ آن اشتباهای رخ دهد به جای آنها کلمات معادل آن را قرار داده اند . مثلا وقتی واحد گراند برج به خلبان دستور تاکسی می دهد و می خواهد نام تاکسی وی هایی (taxy way) را که باید از آن عبور کند به او بگوید مثلا به جای تاکسی وی A1 می گوید آلفا وان (Alpha one ) . اگر این کار را نکند ممکن است در بعضی حروف مشابه مثل b و d اشتباه تلفظی شود ولی در این الفبا به جای b می گویند bravo و به جای d می گویند دلتا delta

Airbus A330-243 aircraft picture


نکته دیگر:برای به وجود نیامدن مشکل تلفظی در عدد نه با اعداد دیگر به جای عدد نه 9 (nine ) می گویند ناینر (niner) .

A = ALPHA
B = BRAVO
C = CHARLIE
...

ادامه مطلب ...

راهنمای نگارش گزارش کارآموزی

شیوه‎نامه نگارش گزارش کارآموزی :

نتیجه کارآموزی دانشجویان در قالب گزارش مشروح کارآموزی ارائه می‎گردد. این گزارش نه تنها موجب ارزیابی کارآموزی انجام گرفته می شود بلکه ممکن است به دانشجویان و کارآموزان بعدی کمک کند تا اطلاعات اولیه کاملتری برای انتخاب محل کارآموزی داشته باشند. همچنین اطلاعات فنی موجود درگزارش کارآموزی می‎تواند برای سایر دانشجویان مفید باشد. 
 

ادامه مطلب ...

انیمیشن های مرتبط با مکانیک

برای مشاهده انیمیشن ها بر روی لینک های زیر کلیک نمایید :

enginebutton.gif (3785 bytes)

Engine Animation

Animation of the four stroke cycle

Pumpbutton.gif (4336 bytes)

Pump Animation

Animation showing how a camshaft works within a pump

camshafticon.gif (2145 bytes)

Camshaft

Animation showing how a camshaft works

rockericon.gif (2874 bytes)

Rocker Camshaft

Animation showing how a rocker camshaft works

drumanimation.gif (1895 bytes)

Cylindrical Cam and Roller Follower

Animation showing a working cylindrical cam and roller follower system

flatfollowericon.gif (2149 bytes)

Plate Cam and Flat Follower

Animation showing a working plate cam and flat follower system

rollerfollowericon.gif (3280 bytes)Plate Cam and Roller Follower

Animation showing a working plate cam and roller follower system

knifeedgeanim.gif (2777 bytes)

Plate Cam and Knife Edge Follower

Animation showing a working plate cam and a knife edge follower system

پلتروژن-فرآیند پیوسته‏ای برای تولید انواع پروفیلهای کامپوزیتی

پلتروژن فرآیند پیوسته‏ای برای تولید انواع پروفیلهای کامپوزیتی است. در این فرآیند، الیاف تقویت کننده را از یک حمام عبور می‏دهند تا به رزین آغشته شود. سپس الیاف آغشته شده را وارد یک قالب گرم می‏نمایند و نمونه پخت شده را توسط یک دستگاه کشش بیرون می‏کشند. بعد از این مرحله امکان برش محصول در اندازه‏های دلخواه وجود دارد. این فرایند تا حدودی مشابه فرایند اکستروژن پلاستیکها و تولید پروفیلهای پلاستیکی است.

از جمله مزایای این روش که یکی از باصرفه‏ترین روشهای تولید کامپوزیتهاست، این است که درصد الیاف در آن بالاست و چون الیاف بصورت طولی آرایش می‏یابند، محصول دارای استحکام کششی و فشاری بسیار بالایی است. همچنین سطح محصول نهایی کاملاً صاف است و نیازی به فرآیندهای تکمیلی نیست.

مراحل فرآیند:

ورودی الیاف: الیاف تقویت کننده‏ به شکلی هستند که بطور پیوسته فرآیند امکان پذیر باشد. قفسه الیاف پیوسته، اولین قسمت خط فرآیند می‏باشد. بعد از قفسه الیاف، قفسه نمد الیاف شیشه یه پارچه‌ها سطح قرار دارد. حرکت الیاف از ناحیه آغشته ‏سازی می‏بایست کنترل شود تا از هرگونه پیچش و گره و آسیب محفوظ بماند. اینکار می‏تواند توسط راهنماهای فلزی، سرامیکی و یا تفلونی انجام ‏شود.

حمام آغشته‏‌سازی: آغشته‌‏سازی الیاف تقویت کننده، از اصول فرآیند پلتروژن می‌باشد. غوطه‏‌وری در حمام یک راه برای این کار است. در این روش الیاف از رو و زیر میله‌‏های آغشته‌‏سازی عبور داده می‏شوند تا از هم باز، و به رزین آغشته گردند. معمولاً در ساخت پروفیلهای پیچیده، بعد از حمام و قبل از قالب، از صفحاتی برای شکل دادن به الیاف آغشته به رزین، استفاده می‏‌کنند. پوشش این صفحات باید از جنسی مناسب باشد تا از وارد ساختن هرگونه تنش به الیاف آغشته ضعیف شده، جلوگیری به عمل آید. معمولاً این قطعات از جنس تفلون، پلی‏ اتیلن با جرم مولکولی بسیار بالا، فولاد با پوشش کرم و یا آلیاژهای مناسب فولادی می‏باشند.

قالب: قالب پلتروژن، قلب این فرایند محسوب می‏شود. چرا که دما، کنترل کننده سرعت واکنش پخت، محل پخت رزین در قالب و شدت گرمای حاصل از پخت رزین می‏باشد. قطعه‌‏ای که کامل پخت نشده باشد، خواص فیزیکی و مکانیکی ضعیفی از خود نشان می‏دهد. همچنین اگر گرمای اضافی در قالب وجود داشته باشد، نقص و ترک حرارتی، موجب افت خواص الکتریکی، شیمیایی و مکانیکی قطعه می‏شود.

گیره و کشش: حداقل 3 متر فاصله بین خروجی قالب و محل کشش می‏بایس تعبیه شود تا قطعه فرصت سرد شدن پیدا کند و در برابر فشار گیره کشش تغییر شکل ندهد. سه روش برای کشش مرسوم است؛ کشش رفت وبرگشتی متناوب، کشش رفت و برگشتی پیوسته و کشش توسط سیستم تسمه نقاله‏ای.

برش: هر خط پیوسته پلتروژن احتیاج به یک سیستم برش دارد تا طولهای مناسب از قطعه تحویل شود. هردو روش برش خشک و تر قابل استفاده می‏باشند. ولی در هر حال تیغه برش می‏‌بایست الماسه باشد. در صورتیکه سرعت خط بالا باشد، تیغه برش همراه پروفیل حرکت می‏کند.

مواد: با توجه به خواص مورد نظر، می‏توان از الیاف و رزینهای مختلفی استفاده نمود. الیاف تأمین کننده خواصی چون استحکام کششی و ضربه، سفتی و مانند آن می‏باشند ولی رزین تأمین کننده خواص فیزیکی مانند آتشگیری، مقاومت در برابر شرایط جوی، هدایت حرارتی و مقاومت شیمیایی می‏‌باشند. برای بهبود خواص نیز از انواع افزودنی‏ها استفاده می‌‏شود.

الیاف: در انتخاب الیاف سه ویژگی مورد بررسی قرار می‏گیرد: نوع الیاف (شیشه، آرامید و کربن)، شکل آنها ( Roving,Mat,Fabrics ) و آرایش یافتگی آنها. الیاف شیشه مرسوم ترین نوع الیاف مورد مصرف می‏باشند. الیاف شیشه نوع الکتریکی ( E-grade )، استحکام کششی حدود Mpa 3450 و مدول کششی Gpa 70 و ازدیاد طول 3 تا % 4 دارند و با قطر و وزن مختلف در دسترس می‏باشند. سطح الیاف نیز متناسب با رزین کاربردی پوشش داده شده‌‏اند. برای کاربردهای خاص می‏توان از الیاف نوع S یا R استفاده نمود.

ماتریس پلیمری:
پلی استر غیر اشباع: هر دو نوع ایزو و ارتو فتالیک قابل استفاده می‏باشند. پلی استر مورد مصرف در فرآیند پلتروژن باید امکان ژل شدن و پخت سریع را داشته باشد تا قطعه از قالب جدا شود و بیرون کشیدن آن به سهولت انجام پذیرد. ویسکوزیته رزینهای معمول پلتروژن cP 500 می‏باشد. اگر ویسکوزیته رزین بالا باشد، می‏توان آنرا با مقادیری استایرن مخلوط نمود تا ویسکوزیته مناسب بدست آید. البته باید توجه داشت مقدار استایرن آنقدر زیاد نشود که بصورت واکنش نکرده یا پلی ‏استایرن درآید.
پراکسیدهای مورد استفاده در این فرآیند، باید در دمای بالاتر از محیط فعال شوند. به عنوان نمونه می‏توان به موارد زیر اشاره نمود:

به علت پیوندهای غیر اشباع، پلی استر پس از پخت 7 درصد جمع‏شدگی نشان می‏دهد. این نقص می‏تواند توسط فیلر و افزودنی‏های Low Profile جبران گردد. خواص الکتریکی پلی‏استر، قطعات آنرا مناسب برای کاربردهای ولتاژ بالا ساخته است. مقاومت در برابر شرایط محیطی پلی‏استر، متوسط تا خوب است. خواص بهتر توسط افزودنی‏ها و پارچه و پوشش (حتی بعد از فرآیند) قابل دستیابی است.

وینیل استر: این رزین نسبت به پلی‏استر دارای مقاومت خورندگی، خواص مکانیکی و حرارتی بهتری می‏باشد ولی حدود 75 درصد گرانتر می‏باشد.
رزین اپوکسی: این رزین برای استفاده در دماهای بالاتر مناسبتر است ضمن آنکه خواص مکانیکی آن عالیست.
سایر رزینها: از رزینهای دیگری مانند فنولیک، پلی‏متیل متااکریلات و حتی ترموپلاستها استفاده نمود.


مواد افزودنی:
فیلر: در فرآیند پلتروژن پرکردن قالب اهمیت فراوانی دارد. برای این منظور از پرکننده‏ها استفاده می‏شود. بعد از رزین و الیاف، سومین بخش رزین را تشکیل می‏دهد. از معمولترین فیلرها، کربنات کلسیم، سیلیکات آلومینیم و هیدروکسید آلومینیم را می‏توان نام برد. با توجه به ویسکوزیته فرمولاسیون، تا 50 درصد وزنی فیلراستفاده می‏شود.
عامل جدا کننده( release agent ): به منظور جداشدن قطعه از قالب، می‏بایست از یک عامل جداساز استفاده شود. این عامل نباید کاملاً ناسازگار با رزین باشد و همچنین سازگاری آن به حدی نباشد که به سطح قطعه مهاجرت نکند. همچنین باید قبل از پخت رزین مذاب شده باشد.
سایر افزودنی‏ها: در فرآیند پلتروژن می‏توان از انواع رنگدانه‏ها، افزودنی‏های بهبود خواص حرارتی و سایر مواد مرسوم در صنعت کامپوزیت استفاده نمود.
خواص: جهت مقایسه خواص پروفیلهای پلتروژن با سایر مواد جداول ذیل ارائه می‏گردد:

مقایسه خواص مکانیکی پروفیلهای پلتروژنی با سایر مواد

مزایای پلتروژن: پلتروژن یکی از اقتصادی‏ترین روشهای تولید پروفیلهای کامپوزیتی مورد مصرف در صنایع ساختمان است.
از این فرآیند در ساخت قطعات سبک مقاوم در برابر خورندگی، سیستمهای عایق الکتریکی، سازه‏های ساحلی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‏شود. ویژگیها و مزایای قطعات حاصل از این روش، در جدول زیر خلاصه شده است:

مقایسه خواص فیزیکی-شیمیایی پروفیلهای پلتروژنی با سایر مواد

کاربردها:کاربرد قطعات پلتروژنی محدوده وسیعی را در بر می‏گیرد:

www.smsm.ir

چرا موتورخودرو جوش می‌آورد؟


 راننده هر خودرو باید اطلاعات فنی اولیه‌ای درباره اتومبیل داشته باشد و به روش‌های رفع عیب‌های متداول خودرو آگاه باشد.در غیر این صورت، بروز هرعیب جزیی می‌تواند برنامه‌های کار و زندگی او را با تاخیر مواجه کند. این آگاهی باعث می‌شود ایمنی خودرو افزایش یابد؛ اتومبیل بیشتر عمر کند و بهتر شما را به مقصد برساند. همه رانندگان خودرو با اصطلاح «جوش آوردن خودرو» آشنا هستند. در این نوشته، می‌کوشم اطلاعات لازم پیرامون دلایل جوش آوردن خودرو، راهکارهای پیشگیرانه و اقدامات ایمنی لازم در موقع اضطرار را در اختیارتان قرار دهیم.

ادامه مطلب ...

رشته های دانشگاهی با بیشترین میزان درآمد

مجله فوربس رشته های دانشگاهی ای که بیشترین درآمد ها را عاید فارغ التحصیلان خود می کنند، معرفی کرده است .در کل، مهندسی کامپیوتر با 104 هزار دلار در سال برای افراد با سابقه بیش از 10 سال پردرآمدترین رشته است، و پس از آنهم اقتصاد با نود و شش هزار دلار در سال قرار دارد. نکته جالب اینجاست که رشته های اقتصاد، فاینانس و حسابداری در میان افراد با 0 الی 5 ساله سابقه، درآمدهایی مساوی و البته بیشترین درآمدها را در میان رشته های غیر فنی دارند. اما هنگامی که سابقه بالاتر می رود، اقتصاد با اختلاف تقریبا فاحشی جلو می افتد و به پردرآمدترین رشته در این میان تبدیل می شود. به طوری که در میان افراد با 10 تا 20 سال سابقه، حقوق کارمندان اقتصاد خوانده اختلاف دوازده هزار دلاری با فاینانسی ها و اختلاف سیزده هزار دلاری با حسابدارها پیدا میکند.

نکته عجیب اینست که بسیاری از رشته های مهندسی در این لیست جایگاهی نیافته اند ولی در عوض رشته تاریخ، جامعه شناسی، زبان انگلیسی و علوم سیاسی جایگاه نسبتا خوبی دارند. کسی توضیحی برای این امر دارد؟

هشت اشتباه آدم‌های باهوش(حتما مطالعه کنید)

حتماً آدم‌ های بسیار باهوش و توانمندی را می‌شناسید که هیچ کار مفیدی انجام نمی‌دهند. آنها ساعت ‌های طولانی کار می‌کنند، به خودشان استرس وارد می‌کنند اما هیچ پیشرفت خوبی نمی‌کنند.

همه ما در طول زندگی عادت ‌های غیر مفیدی پیدا می‌کنیم که ما را از رسیدن به هدف اصلی زندگیمان دور می‌کند. و معمولاً در این دنیا که با سرعت شگرفی پیش می‌رود، حتی متوجه نمی‌شویم که همان اشتباهات را دوباره و دوباره مرتکب می‌شویم. برای اینکه زندگی متوازن و مفید داشته باشید باید طولانی مدت در کاری که راضیتان می‌کند تلاش نموده و از اشتباهاتی که در زیر عنوان می‌گردد دوری کنید.

ادامه مطلب ...