مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

خودرویی که در جهان ماتریسی شتاب می‌گیرد / گزارش تصویری

بی.ام.و در تلاش برای همگامی با جهانی که به سمت شبکه شدن پیش می‌رود، خودرویی را طراحی کرده که در سه سطح با انسان و جهان پیرامون در تعامل است. نمایش بصری این ارتباط به عهده فیبرهای نوری خواهد بود.   

 

این رودستر که دو سرنشین خواهد داشت، چه از لحاظ طراحی و چه از نظر نوآوری در فناوری می‌تواند بخش بی‌نقصی از آینده جهان شبکه‌ای باشد.  
 
 
ادامه مطلب ...

دیدن اجسام از پشت دیوار هم امکان پذیر شد

دیدن اجسام از پشت موانع، یکی از آرزوهای بشر در طول تاریخ محسوب می‌شود. به تازگی فیزیک‌دانان موفق شده‌اند با پیش‌بینی الگوی پراکندگی پرتوهای نور عبوری از مواد مات، تصویر اجسام پشت آنها را بازسازی کنند.
                           

ادامه مطلب ...

نسل جدید فضاپیماهای ناسا: موشک‌هایی با پیشرانه لیزری

ارسال محموله به فضا علاوه بر هزینه زیاد، بازدهی به شدت پایینی دارد. به همین دلیل دانشمندان به دنبال سیستم پیشرانش پربازدهی هستند که بر پایه لیزر ریزموج (امواج مایکروویو) کار می‌کند.

محمود حاج‌زمان: ارسال محموله به فضا کار پرهزینه‌ای است؛ اما گذشته از هزینه زیاد، بازدهی این کار به طرز وحشتناکی پایین است. بخش اعظم حجم و جرم موشک‌های متداول امروزی را سوخت آنها تشکیل می‌دهد، در نتیجه بار قابل حمل توسط آنها درصد کمی (معمولا زیر 10 درصد) از وزن کل موشک را شامل می‌شود. به همین دلیل دانشمندان مرکز تحقیقاتی گلن ناسا در اوهایو، به دنبال سیستم پیشرانش کاملا جدیدی هستند که برای قرار دادن محموله‌ها در مدار، از لیزر یا امواج مایکروویو استفاده می‌کند.

به گزارش پاپ‌ساینس، انجام چنین کاری، هزینه‌ها و خطرات فیزیکی استفاده از فضاپیماهای متداول را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. موشک‌ها کمابیش از سوخت‌های هیدروکربنی استفاده می‌کنند که در قسمت پایینی آنها ذخیره شده است. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این سوخت در چندین مرحله مشتعل شده و موشک را به سمت آسمان پرتاب می‌کند. در فناوری جدید، لیزرها یا امواج مایکروویو زمینی،  مبدل حرارتی نصب شده درون موشک را هدف می‌گیرند و به این ترتیب علاوه بر انرژی حاصل از مصرف سوخت، یک انرژی اضافه برای پیشرانش موشک فراهم می‌شود.

مبدل حرارتی باعث می‌شود که دمای سوخت داخل موشک به 3100 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، دمایی که به نحو موثری نیروی پیشرانش موشک را افزایش می‌دهد. اما این روش مانند آتش گرفتن سوخت در موشک‌های معمولی نیست، زیرا تنها باعث خروج هیدروژن از موشک می‌شود. همچنین استفاده از این روش مانع از انفجار مخزن سوخت موشک می‌شود.

نکته منفی فناوری جدید این است که این فناوری، برای محموله‌های کوچکی که وزن آنها حدود 100 کیلوگرم است بهینه‌سازی شده؛ با این وجود فناوری جدید قادر است با هزینه کمی، چندین موشک را در یک روز به مدار بفرستد. در نتیجه با استفاده از این فناوری می‌توان اجسام بزرگ‌تر را به صورت قطعه قطعه به مدار فرستاد و آنها را در فضا سرهم کرد. همچنین رویکرد محموله‌های کوچک این فناوری، برای بازار رو به رشد میکروماهواره‌ها و نانوماهواره‌ها بسیار ایده‌آل است.

مرغ دریایی رباتی شگفت انگیز

شرکت festo یک مرغ دریایی رباتی شگفت انگیز ساخته است. این مرغ دریایی پروازی بی نظیر و خودمختار در درون و بیرون ساختمان دارد و از مرغ دریایی الهام گرفته شده است.

گفته های شرکت در این باره:

این مرغ هوشمند بسیار سبک است و در عین حال قدرت پرواز بالایی دارد. همچنین آیرودینامیک عالی دارد. این ربات می تواند پرواز کند و بنشیند بدون هیچ مکانیزم کنترلی بیرونی. بالهای آن نه  تنها بال می زند بلکه پیچ و تاب هم می خورد. فستو برای اولین بار موفق به استفاده ار تکنولوژی سیستم استفاده بهینه انرژی در یک مدل طبیعی شده است. این ربات یک متر طول وزن نیم کیلوگرم  و دارای 2 متر طول بالهاست. 

این فیلم بی نظیر را در یوتیوب ببینید از این مرغ دریایی رباتیک

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9YGLZXEwRVc

پمپ های سانتریفیوژ

                     

پمپ دستگاهی است که باازدیاد فشار سیال باعث انتقال آن از نقطه ای به نقطه ای

دیگر میگردد. اساس کار پمپ گریز از مرکز براساس نیروی گریز از مرکز است، به این

صورت که قسمت متحرک پمپ تحت حرکت دورانی قطرات آب را از مرکز به خارج

پرتاب میکند،چون قطرات دارای سرعت زیاد میباشند در برخورد با پوسته سرعت آنها به

فشار تبدیل میگردد. در واقع اساس کار آنها بر اعمال نیروی گریز از مرکزو تبادل اندازه

حرکت در پره های پروانه به واحد وزن مایع مبتنی است.

ادامه مطلب ...

از این پس موبایل‌ها هر چند ماه یکبار شارژ خواهند شد!

گروهی از مهندسان الکترونیک به روشی جدید برای کارآمدتر کردن تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها دست پیدا کرده‌اند. به این ترتیب، این وسایل به جای هر چند روز یک بار، هر چند ماه یکبار شارژ خواهند شد.

ابوالفضل کریمی: گروهی از مهندسان الکترونیک دانشگاه ایلی‌نویز آمریکا ادعا کرده‌اند که با استفاده از روش آن‌ها می‌توان شارژ لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه را تا 100 برابر افزایش داد. تمرکز اصلی در این روش شیوه کار کردن حافظه دیجیتال این وسایل الکترونیکی است، چرا که این بخش انرژی زیادی را مصرف می‌کند.

به گزارش تلگراف، در حال حاضر حافظه‌های تلفن همراه دارای سیم‌های فلزی بسیار نازکی هستند. هر زمان که نیاز به دسترسی به اطلاعات باشد، انرژی الکتریکی در این سیم‌ها جریان پیدا می‌کند تا اطلاعات بازیابی شود.

اما مهندسان الکترونیک تصور می‌کنند می‌توان اندازه این قطعات را که برای ذخیره و بازیابی اطلاعات استفاده می‌شود، کاهش دهند و به این ترتیب میزان انرژی الکتریکی استفاده شده توسط این بخش را به طور قابل توجهی کاهش دهند. این محققان روش جدیدی برای استفاده از نانوسیم‌های کربن کشف کرده‌اند، موادی ابررسانا که 10 هزار برابر از موی انسان باریک‌تر هستند.

فنگ ژیونگ که روی این پروژه کار می‌کند، در مقاله خود در نشریه ساینس نوشت: «حافظه ابزارهای الکترونیکی بخش زیادی از انرژی را مصرف می‌کنند. اما با استفاده از رساناهایی با اندازه نانو، ما می‌توانیم میزان مصرف را به طور قابل توجهی کاهش دهیم.»

پروفسور اریک پاپ که این پروژه را رهبری کرده، در این باره گفت: «من فکر می‌کنم این یافته جدید خبر خوشی برای تعداد زیادی از مردم خواهد بود که مجبورند هر شب تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود را شارژ کنند و همواره این شارژرها را با خود به همراه داشته باشند. با استفاده از این کشف جدید می‌تواند عمر باطری‌ها را به چند هفته و حتی چند ماه رساند.»

حتی با این روش تلفن‌های همراه آن‌قدر کارآمد می‌شوند که می‌تواند به سادگی با استفاده از انرژی به دست آمده از گرما، انرژی جنبشی یا خورشیدی آن‌ها را به کار انداخت.

تصاویر سه‌نمای برخی از هواپیماها

تصاویر سه‌‌نمای هواپیماها در درس طراحی هواپیما که در دوره‌ی کارشناسی مهندسی هوافضا ارائه می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تصاویر مربوط به درس طراحی هواپیما، ارائه شده  توسط دکتر وزیری در دانشکده‌ی هوافضای دانشگاه امیرکبیر (سال 86-85) می‌باشد. 

دریافت فایل تصاویر سه‌‌نمای چند هواپیما (حجم 3.5 Mb)  

منبع : ایران هوافضا 

یه سر به صفحه ی هوا فضا هم بزنید.

۷ اختراع جدید در زندگی

نشریه نیوساینتیست در آخرین شماره خود به معرفی ۷ اختراع ویژه پرداخته است. این اختراعات، اختراعاتی عادی نیستند، بلکه پیش‌بینی می‌شود که مشابه اعجاز‌های فناوری در عصر حاضر، آنها هم الگوی زندگی بشر را در دهه‌های پیش‌روی دگرگون سازند. 

                       

ادامه مطلب ...

سامانه ایمنی جدید خودرو BMW



 

در قسمت پشت ماشین با کمک سنسور، موقعیت ترافیکی را کنترل و با اخطار مثلث روی آینه بیرونی و لرزش خفیف فرمان، راننده را از نزدیک شدن ماشین از عقب آگاه می سازد.

ادامه مطلب ...

چسب زخم یا....!!!


skinny player  را درست مانند یک چسب زخم میتوانید روی هر قسمتی از بدنتان که دوست دارید بچسبانید و با آن به گوش کردن موسیقی بپردازید.





حجم این پلیر فقط به اندازه ی یک آلبوم موسیقی است و دارای دو اسپیکر کاملا انعطاف پذیر است. در پشت این پلیر قسمتی فلزی تعبیه شده که گرمای بدن شما را تبدیل به شارژ برای این دستگاه میکند. به روی دستگاه هم فقط یک دکمه ی play/pause وجود دارد .

دعوت به همکاری گره رباتیک A.R.T

این گروه  حدود یک سال فعالیت جدی داشته و موفق به اخذ مجوز از مسابقات بین المللی iranopen  2011 لیگ مین یاب دستی شده است.به 3 نفر جهت فعالیت در زمینه های  

1)مکانیک(لزوما ساکن اهواز) 

2)الکترونیک(لزوما ساکن اهواز) 

3)برنامه نویسی(ساکن اهواز) 

نیازمند است.جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا ایمیل بدهید. 

IMAN.SOODMAND@HOTMAIL.COM

پلاسما چیست؟

  اغلب مشاهده شده که نیروی الکترومغناطیسی باعث ایجادساختار(منظم)شده یعنی اتمهاوملکولهاوجامدات کریستالی راتثبیت می نماید.درحقیقت نتایج (اثرات)نیروی مغناطیسی که بیش از همه موردمطالعه قرارگرفته اندموضوع ومبحث شیمی وفیزیک جامدات را تشکیل داده که هردومبحث برشناخت سازه های اساسأاستاتیک بسط یافته اند.  

              

ادامه مطلب ...

هواپیما ها دیگر ساخته نمی شوند بلکه چاپ می شوند!!!(چاپگر ۳بعدی)

 

گروهی از محققان سازمان پدافند فضایی و هوانوردی اروپا تصمیم دارند با استفاده از چاپگر سه بعدی، چیزی را چاپ کنند که تاکنون سابقه نداشته است: یک بال کامل هواپیما! شاید هم به زودی خود هواپیما چاپ شود.

محمود حاج‌زمان: فناوری ساخت سریع نمونه‌های آزمایشی (Rapid Prototyping) یا چاپ سه‌بعدی، تاکنون برای ساخت انواع اجسام در زمینه‌های مختلف استفاده شده است. اما گروهی از محققان که زیر نظر سازمان پدافند فضایی و هوانوردی اروپا (EADS) در انگلستان کار می‌کنند، تصمیم گرفته‌اند چیزی را چاپ کنند که تاکنون سابقه نداشته است: یک بال کامل هواپیما!

به گزارش پاپ‌ساینس، این گروه در همان تاسیساتی کار می‌کنند که هواپیمای مافوق صوت کنکورد در آنجا ساخته شد. این محققان که تاکنون ارابه فرود و سایر قطعات هواپیما را چاپ کرده‌اند، امیدوارند روزی بتوانند تمام یک هواپیما را به طور کامل چاپ کنند.

ادامه مطلب ...

اسکرین شات های فاش شده از ویندوز 8: تسک بار بهبود یافته است

تاکنون شاهد درز اطلاعات زیادی درباره ویندوز 8 و امکانات آن بوده ایم. این هم یک مورد فاش شده دیگر که امکانات TaskBar ویندوز بعدی را به ما نشان می دهد.

 

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، مایکروسافت کارمندانش را به درز ندادن اطلاعات دعوت کرده است. اما انگار دست کم یک نفر بوده که این را نادیده بگیرد. حالا که برای اولین بار قسمت سمت چپ تسک بار ویندوز 7 را می بینیم؛ شاید در نگاه اول هیچ چیز جدیدی به چشم نخورد. اما وقتی به علامت موس نگاه می کنید متوجه یک تفاوت جزئی می شوید. این که: شاخصی که در ویندوز 7 میزان کار انجام شده را در انتقال فایل و دانلود و ... انجام می داد، در نسخه بعدی برای سخت افزار ها هم به کار گرفته خواهد شد.

 

با توجه به ادعا سایت Win7China، ویندوز 8 دارای نصبی سریع خواهد بود که تنها هشت دقیقه وقت شما را می گیرد! همین سایت ادعا کرده است که نسخه بعدی 2.5 برابر سریع تر از ویندوز 7 خواهد بود. در نظر داشته باشید که به گفته سایت Windows 8 News، مایکروسافت از یک پی.سی با پردازنده هشت هسته ای برای به دست آوردن این ارقام استفاده کرده است.

 

فاش کنندگان گفته اند که مایکروسافت قابلیت System Restore را نیز گسترش داده است و به عنوان Factory Restore شناخته خواهد شد. این یک ریست کننده تمام و کمال است که در دو دقیقه ویندوز 8 را به تنظیمات اولیه اش بر می گرداند.

اسکرین شات بعدی سمت راست تسک بار ویندوز 8 را نشان می دهد. در قسمت System Tray یک بخش اضافه شده که به عکس پروفایل تعلق دارد (البته نحوه ادغام آن، فعلا کمی ناشیانه است!) .البته گزارش داده شده که این بخش در دو حالت کار می کند: یکی این که آواتار شما را در اکانت محلی پی.سی خود نشان می دهد ( امکان استفاده از آواتار های ویدئویی هم وجود دارد). دوم این که از آی.دی شما روی اکانت ویندوز لایو برای نمایش تصویر استفاده خواهد کرد. باز هم اگر به Win7China برگردیم؛ می بینیم که این یعنی کاربران می توانند از ID خود روی ویندوز لایو برای وارد شدن به ویندوز 8 استفاده کنند. لازم به ذکر است که این هم یکی دیگر از امکانات به منظور ادغام بیشتر ویندوز 7 با کلود می باشد.

 

حالا یک سوال: کی می توانیم بیشتر با ویندوز بعدی آشنا شویم و خودمان با آن کار کنیم؟ هنوز اطلاعات رسمی ای در مورد زمان عرضه ویندوز بعدی منتشر نشده است. اما به طور خلاصه می توان با توجه به گفته های سایت Windows 8 News این تاریخ را در ماه های ژوئن و جولای امسال تخمین زد. پس احتمالا در اوایل سال 2012 (و اگر زمین نابود نشود!) شاهد عرضه ورژن پایدار نسخه بعدی ویندوز خواهیم بود.

رونمایی خودروی ملی دنا

 

از چهارمین خودروی ملی با نام دنا رونمایی شد.دنا بر روی پلت فرم سمند و در کلاس ابعادی D و در گونه LX و ELX تولید خواهد شد.مصلح معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو،

طول عمر دنا را 7 سال عنوان کرد و گفت: در این خودرو طراحی جدید بدنه، تزئینات داخلی و خارجی و ارتقای سیستم‌های پلت‌فرمی مدنظر بوده است.

مصلح با بیان اینکه تولید آزمایشی دنا از آذر امسال آغاز خواهد شد افزود: تولید تجاری این محصول از اسفندماه 90 شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه دنا استانداردهای 55 گانه تولید خودرو را کسب می‌کند اظهار داشت: این خودرو در زمان 11.9 ثانیه شتاب صفر تا 100 را طی می‌کند و در زمان 18.41 ثانیه قادر به طی مسافت 400 متری است.

ادامه مطلب ...

مفهوم سرعت در سیالات

منظور از میدان سرعت یک سیال چیست؟ 

  

آیا همان تصوری که از سرعت ذرات و اجسام صلب داریم، به مکانیک سیالات قابل تعمیم است؟

بیائید نگاهی مجدد به این ترکیب بیندازیم: "میدان سرعت سیال" که متشکل از سه مفهوم میدان، سرعت و سیال می باشد. ابتدا هریک از این واژه ها را به تنهایی تعریف می کنیم و در انتها ترکیب آنها را که هدف اصلی ما در این مقاله می باشد مورد بررسی قرار می دهیم. 

"میدان"، طبق تعریف، توزیع پیوسته ای از یک کمیت اسکالر، برداری و یا تانسوری است که با توابع پیوسته ای از مختصات فضا و زمان بیان شود. 

برای نمونه می توان بیان نمود. یک میدان برداری، مانند( T(x, y, z, t دمای تمام نقاط یک جسم را در هر لحظه با میدان اسکالرنشان داد. در مکانیک سیالات یک محیط پیوسته،( V(x, y, z, tمیدان سرعت را می توان بصورت ریاضی کمیاتی مانند چگالی، دما، انرژی داخلی و آزاد، انتروپی، سرعت، تنش و . . . به سیال نسبت داده می شوند. فرض می شود که این کمیات، توابع پیوسته و همواری(مشتق پذیری) از متغیرهای فضایی و در گذر زمان می باشند.

ادامه مطلب ...

جعبه ابزار مکانیک درنرم افزار matlab

برای استفاده از نرم افزار مطلب  جهت حل مسائل مقاومت مصالح ازقبیل : 

·        تحلیل تیر

·        تحلیل میله در بارمحوری

·        تحلیل پیچش

·        تحلیل کمانش

·        تنش ها

·        دایره مور و تنش ها

·        ابزار تبدیل واحد ها

 

اول باید ابزار Solid Mechanics را در فولدر MechWrks و یکی از درایو ها مثلا"  K  نصب کرد.

پس از اینکه نرم افزار مطلب را باز کردید در پنجره Comond Window  تایپ کنید cd k:\MechWrks وکلید اینتر را بزنید .

سپس تایپ کنید  mechanics و اجرا کنید. ابزار مکانیک ظاهر می شود. 

پنجره فرمان مطلب

 

 جعبه ابزار مکانیک  

ادامه مطلب ...