مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

چرا در هنگام حرکت با دندۀ عقب صدای ناهنجاری از موتور در می آید؟

دنده هایی که باعث می شوند که خودرو به سمت جلو حرکت کند همگی دنده های مارپیچی یا حلزونی هستند . در صورتی که دندۀ عقب از چرخ دندۀ ساده با دندانه های مستقیم تشکیل شده است .

دندانه های دندۀ مارپیچی با یک زاویه ای برش داده شده اند . هنگامی که دندانه ها ی2 دندۀ مارپیچی می خواهند به هم متصل می شوند ، تماس از یک سر دندانه ها شروع می شود و با حرکت دورانی ، دنده ها به صورت آهسته و نرم درگیر می شوند .

همچنین به خاطر زاویه ای که در برش چرخ دنده ها وجود دارد . تعداد دندانه های بیشتری در یک آن با هم درگیر می شوند بنابراین با استفاده از دنده های زاویه دار، ضربه و استرس کمتری به دنده ها وارد می شود . 

                          

تنها مشکل این نوع دنده ها اینست که همچون چرخ دنده های معمولی براحتی درگیر نمی شود و از درگیری خارج نمی شود . یعنی نمی توانیم از حرکت کشویی برای داخل یا خارج کردن دنده ها استفاده کنیم . برای همین همۀ دنده های ماشین که آن را به جلو می رانند بصورت دائمی درگیر هستند و توسط حرکت یک حلقه (collars) تغییرات در شماره دنده را خواهیم داشت .

اما به دلیل اینکه ما حرکت معکوس را از دندۀ عقب انتظار داریم نمی توان از این مجموعۀ دنده های Collars helical یا دنده های مارپیچی برای دندۀ عقب استفاده کرد چون لازم است که چرخ دندۀ ساده با دنده های مستقیم که برای دنده های عقب مورد استفاده قرار می گیرد، مرتبا به حالت درگیری دربیاید و از درگیری خارج شود و این در دنده های زاویه دار امکان پذیر نمی باشد پس مجبوریم از دندۀ با دندانه های مستقیم استفاده کنیم .

هر دفعه که چرخ دنده های با دندانۀ مستقیم به هم متصل می شوند . چون دیگر از حرکت نرم خبری نیست در نتیجه صدا و لرزش بیشتر از حالت قبل تولید می کند . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد