مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

قسمتهای اصلی تشکیل دهنده ی بدنه هواپیما

هواپیما دارای 3 محور عمود بر هم است که عبارتند از :
 1 - محور طولی 
 2- محور عرضی 
 3- محور عمودی  
 
1- محور طولی از نوک تا دم هواپیما امتداد داشته و حرکت حول آن را رول یا غلتش میگویند. که توسط شهپرها صورت می گیرد و حرکت شهپرها عکس همدیگرند. 
2- محور عرضی که به طور جانبی و عمود بر محور طولی بوده و حرکت حول آنرا پیتچینگ میگویند که توسط سکان افقی متحرک در دم هواپیما صورت می گیرد... 

 

air plane

 3- محور عمودی که بر 2 محور قبل عمود بوده و حرکت حول آنرا یاوینگ یا حرکت به سمت چپ و راست گویند که توسط رادر یا سکان عمودی متحرک صورت میگیرد. 

4 نیروی مهم وارد بر هواپیما در حین پرواز عبارتند از لیفت و درگ و وزن و تراست .علاوه بر فرامین اصلی فرامین کمکی دیگری داریم بنام های فلاپ و تب که انواع مختلفی دارند. که انواع فلاپها به 2 دسته تقسیم میشن 1- فلاپهایی که در لبه فرار نصب میشند  2- فلاپهایی که در لبه حمله نصب میشند . فلاپهای لبه فرار شامل1- فلاپ ساده 2- جدا شونده3- زپ فلاپ 4- فلاپ فاولر ما شکاف هم داریم که جریانات نامنظم هوای روی بال را که ناشی از زاویه حمله زیاد میباشد برطرف میکند و باعث افزایش لیفت میشود. که 2 نوعند 1- شکاف ثابت 2- شکاف خودکار در رابطه با حرکت هواپیما که اگر فرمان کنترل به سمت راست پیچیده شود شهپرسمت راست به بالا و شهپر چپ به پایین کشیده میشود نیرویی در خلاف جهت حرکت شهپرها وارد شده و باعث حرکت هواپیما حول محور طولی میشود. اگر فرمان به عقب کشیده شود سکان افقی متحرک به بالا میرود و نیرویی در خلاف جهت یعنی بطرف پایین تولید میشود که در مقابل آن , گشتاور دماغه به طرف بالاحول محور عرضی میباشد اگر خلبان پدال سمت راست را فشار دهد پدال چپی به طرف عقب حرکت میکند و سکان عمودی متحرک یا رادر در جهت راست قرار میگیرند و یک نیرویی به سمت چپ تولید میشود و گشتاور ایجاد شده جلوی هواپیما یا دماغ یا نوز آنرا به طرف راست حول محور عمودی منحرف کرده . آلات دقیقهای زیادی هم در کاکپیت هواپیما داریم که مهمترین آنها در رابطه با پرواز عبارتند از1-سرعت نما که سرعت هواپیما را نسبت به هوا اندازه میگیرد 2- قطب نما 3- ارتفاع سنج 4- نشان دهنده سرعت عمودی که سرعت عمودی هواپیما را برحسب فوت بر دقیقه اندازه میگیرد و نشان دهنده زاویه بنک و چرخش هواپیما.و بقیه آلات دقیقها برای اندازه گیری مقدار سوخت یا روغن و.. درجه حرارت آن و فشار آن و میزان جریان سوخت و.... بکار میرود.

نظرات 2 + ارسال نظر
MR یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 15:32 http://www.aerospaceeng.loxblog.com

با سلام. مطالب این قسمت از وبلاگتون عال بود. لطفاً از وبلاگ من هم دیدن فرمائید.
باتشکر.

سلام بچه ها. وبلاگ باشگاه نجوم جندی شاپور هم راه افتاد. لطفاَ مارو لینک کنین و به ما هم سر بزنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد