جهت حرکت هواپیما در جهت برآیند چهار نیروی وارد بر هواپیما است.
برای فهم بهتر این موضوع به مثال زیر دقت کنید :
فرض می کنیم هواپیمایی می خواهد از روی زمین جدا شود و نیروهای زیر به آن وارد می شود :
می خواهیم ببینیم هواپیما با چه زاویه ای نسبت به افق صعود می کند.
برای اینکار ابتدا باید برآیند چهار نیرو را به دست بیاوریم. ابتدا برآیند
نیروی لیفت و درگ را به دست می آوریم (برآیندشان بردار A می شود):
حال برآیند برداری دو نیروی تراست و وزن را حساب می کنیم (برآیندشان بردار B می شود):
حال برآیند دو نیروی لیفت و درگ یعنی بردار A را با برآیند دو نیروی تراست و وزن یعنی B برآیندگیری می کنیم :
بنابراین هواپیما با زاویه ی بردار بنفش رنگ نسبت
به افق صعود می کند به عبارتی با زاویه ی α صعود خواهد کرد . البته این
زاویه دائما و به صورت اندک در حال تغییر است چرا که این زاویه به عوامل
زیادی بستگی دارد، مثلاً هر چقدر ارتفاع هواپیما افزایش پیدا می کند، از
غلظت هوا کم می شود و کم شدن غلظت هوا به معنای کاهش نیروی درگ یا مقاومت
هوا می باشد. همچنین کاهش غلظت هوا به معنی کاهش قدرت موتور است چون که در
واحد زمان حجم کمتری از هوا وارد موتور می شود. همچنین هر چقدر هواپیما از
زمین دورتر می شود وزن آن به دلیل دوری از مرکز زمین کمتر می شود. به علاوه
خلبان با control column می تواند نیروی لیفت را تغییر دهد و آن را کم یا
زیاد کند.
دسته بندی و ترجمه این مطلب از کتاب های PPM و
Oxford Aviation Jeppesen-principle of flight و در بزرگترین
مرکز هوافضا و هوانوردی ایران آئروسنتر صورت گرفته لذا هرگونه کپی برداری
از مطلب بدون ذکر aerocenter.ir و نام نویسنده ممنوع می باشد.
خیلی کامل و عالی