-آلودگی
آلودگی ها:
قطعات آلوده
گرد وخاک
درز گیری نا کافی
روانساز های آلوده
خرده فلز های قطعات دیگر که همراه
روانساز ها به یاتاقان منتقل میشود.
خوردگی
خوردگی در یاتاقان های غلتشی ممکن است
به شکل های مختلف وبه دلایل گوناگون رخ دهد. خراب
ناشی از خوردگی با سر وصدایاتاقان
هنگام کارکردن آشکار می شود.زنگ زدگی حاصل از خوردگی
توسط اجزای یاتاقان ساییده می شوند
وباعث سایش سطح یاتاقان می شود.
عوامل خوردگی:
آببندی نا کافی در برابر رطوبت و بخا
ر آب
روانساز هایی که حاوی اسید می باشند
محیط نامناسب انبار نگهداری یاتاقان
ها
سایش ساچمه ها با شیار یاتاقان با
خراش هایی در سطح غلتک یا تا قان ظا هر می شود. این خراش ها در مقایسه با دندانه
شدن اجزای یاتاقان در اثر نصب نا مناسب دارای لبه های برآمده نیستند
سایش میان ساچمه هاو شیار یاتاقان در اثر
ارتعاشات در سطح هایی از یا تاقان که ساکن هستند باعث ساییدگی شدید می شوند.چنین
خرابی در ماشین هایی که در حال سکون در معرض ارتعاشات هستند به وجو د خواهدآمد که
راه بر طرف کردن آن ایجاد لبه های مناسب در یاتاقان ویااستفاده از ابزار مناسبی
برای محافظت یا تاقان در هنگام دوران می باشد.
خوردگی که سطح یاتاقان را از میان می
برددر سطوحی رخ می دهد که انطباق آن ها با سایر اجزاء به صورت آزاد می باشد.حرکت
های ریزی که در چنین سطوحی رخ می دهد با عث سایش زیادی می شود که حرکت یا تا قان
را کند کرده وبه سطح محور آسیب می رساند. را ه حل بر طرف کردن این مشکل استفاده از
انطباق محکم میان این سطوح می باشد.
عبور جریان الکتریسیته
عبور مداوم جریان الکتریسیته از
یاتاقان باعث ایجاد خراش های قهوه ای رنگ موازی با محور در تمام محیط غلتک و سایر
اجزای غلتشی یاتاقان می شود.
روانسازی ناقص
روانسازی ناقص در اثر تامین نا کافی
روانساز ویا استفاده از روانسازهای نا مرغوب ایجاد می شود.
اگر لایه روغن کافی میان سطوح تامین
نشودکه حرکت لغزشی وسایش به وجود خواهد آمدکه علت تشکیل حفره های ریز و پوست پوست
شدن سطح در غلتک های یاتا قان می باشد در مواردی که عمل روانسازی بیش از اندازه
انجام می شود ،روانساز به دلیل حرکات شدید یاتاقان گرم شده وخاصیت خودرا از دست می
دهند وبا عث خرابی شدید در یا تاقان می شوند .از نگهداشتن روانساز ها در یاتاقان
به خصوص در سر عت های بالا بپر هیزید.
علائم و علت ها
حرکت نا موزون
خراب شدن رینگ ها و ساچمه ها
آلودگی
لقی بیش از حد لنگ زدن چرخ در وسایل
نقلیه
افزایش ارتعاشات در فن ها
ارتعاشات درمیل لنگ در موتور های
احتراقی
کاهش دقت
سایش در اثر آلودگی یا روغنکاری نا
کافی
خراب شدن رینگ ها و ساچمه ها
تکان های شدید آسیاب ها
سر وصدا با فرکانس زیاد هنگام کار
کردن لقی مجاز نا کافی
سروصدا یاتاقان ها در گیر بکس
موتورهای الکتریکی
سر وصدا نا منظم لقی بیش از حد
آلودگی
روغنکاری نا کافی
تغییرات منظم در سر وصدا تغییر لقی به
علت تغییر دما
خرابی غلتک ها