مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

کتاب آشنایی با هواپیمای مدل- عرفان آقایی

لینک دانلود این کتاب به علت حق کپی رایت از روی سرور حذف شد 


پیشگفتار جلد 1 کتاب :

همواره ٬ مقدمه نویسی برای من کاری دشوار بوده است ! وقتی شروع به نوشتن میکنم ٬ جسته و گریخته میتوانم با هر زحمتی که هست آن را به پایان برسانم ٬ اما برای خلق پیشگفتار مناسبی که بازگو کننده هدف کلی کارم باشد دچار مشکل می شوم . این کتاب پیش از تولد ٬ مجموعه ایی از متن های  فنی بوده که به خاطر علاقه و عشقی که به دنیای هوانوردی دارم ٬  گردآوری کرده  و پس از ترجمه و استفاده ٬ آنها را در آرشیو شخصی ام نگهداری میکردم . با گذشت زمان به این فکر افتادم که به این آرشیو بی در و پیکر سروسامانی داده و اگر فرصتی بود آنها را به شکل یک کتاب الکترونیکی در اختیار سایر علاقمندان این رشته قرار دهم .

بهانه خاصی نمی تواند مد نظرم باشد ٬ اگر از چشم یک راهب بودائی به جهان پیرامون خودمان نگاه کنیم ٬ زندگی چیزی جز حرکت نیست  ٬ رفتن و رفتن ٬ دیدن و جستجو کردن و زیستن به خاطر خود زیستن ! . در این مسیر ٬ مفید و راهگشا بودن و خدمتِ به دیگران ٬ مایه آرامش و تسلی آدمی است . همه ما بهانه ایی برای نفس کشیدن داریم ٬ بهانه ایی برای دوست داشتن ٬ بهانه ایی برای رفتن ٬ و دلیلی برای دلواپسی و ..... 

وقتی همه بهانه ها از انسان گرفته می شود ٬لاجرم چاره ایی جز معنا بخشی و هدفمند کردن زندگی نداریم ٬ باید بهانه ایی داشت ٬ باید کاری کرد و الا بیهودگی  قلب و روحمان را میدرد !

برای من ٬ نقاشی ٬ موسیقی ٬ کتاب ٬ و فکر کردن به ... و پرواز ٬ بهانه های زندگی ام هستند . و این کتاب و شاید کتابهای دیگری که تقدیمتان میکنم ٬ بخشی از تکاپوی من در برزخ هستی محسوب می شوند با این امید تسلی بخش  ٬ که پنجره تازه ایی به دنیای شما گشوده باشم ٬ با این آرزو که گامی کوچک در راه شناساندن و معرفی دانش هوانوردی برداشته باشم .

شک ندارم  که این کتاب ٬ کامل و بدون نقص نمیباشد ٬ میپذیرم که به برخی موارد آن گونه که باید نپرداخته ام ٬ قبول دارم که ممکن است دچار اشتباهی ناخواسته شده  باشم ٬ شاید جمله ایی را بدرستی ترجمه نکرده ام و یا ترجمه آن غلط بوده ٬ میپذیرم که شاید با کار و دقت افزونتر ٬ می شد کتابی به مراتب بهتر تالیف کرد ٬ اما این کار نیازمند آرامش و اندکی شادمانی است که درحال حاضر من هیچیک از این دو را ندارم . با این همه  ٬ امیدوارم کاستی های آن را بر من ببخشید و مرا از پیشنهادهای خودتان محروم نکنید . 


پیشگفتار جلد دوم کتاب :

 پس از ارائه جلد اول کتاب ٬ شماری از دوستان علاقمندی که آن را دانلود و مطالعه کرده بودند با فرستادن ای میل مرا مورد لطف و محبت خودشان قرار دادند که لازم میبینم از همه این عزیزان سپاسگزاری کنم . 

هرچند پس از انتشار جلد اول ٬ احساس میکردم قدری برای این کار عجله به خرج داده ام و می بایست بر روی مطالب ارائه شده کار بیشتری انجام میشد ٬  با این وجود تشویق ها و چند مورد انتقادی که از جلد اول کتاب بعمل آمد ٬ این اطمینان را در من بوجود آورد  که این مباحث خواستاران  بیشماری  دارد و تا حدود زیادی به هدف اصلی خود ٬ که همانا شناساندن و معرفی این رشته بود رسیده ام . 

با وجود مشغله کاری و مشکلاتی  که داشتم مطالب جلد دوم را برای انتشار آماده  کردم ٬  اما  اینک که مشغول نوشتن این چند خط هستم ٬ دوباره گرفتار همان تردیدها شده ام ! ٬ که آیا باید کتاب را به همین شکل منتشر کنم و یا اینکه مباحث مطرح شده را به شکل جامعتری ارائه نمایم  . از سویی به نظر میرسد که در ارائه مطالب دچار اشتباه شده ام ! یعنی با توجه به آنکه در جلد سوم کتاب  فقط به مباحث مربوط به بالگردها ٬ موشک ها ٬  قایقها و زیر دریایی های مدل خواهم پرداخت ٬ پس نام " آشنایی با هواپیمای مدل " برازنده آن نیست . چه بسا می بایست نام دیگری برای آن انتخاب کنم ! همچنین با اندکی دقت دریافتم که احتمالا بخاطر گستردگی مسائل مربوط به موشک ها و بالگردهای مدل ٬ باید جلد سوم به دو بخش مجزا تقسیم شود ! به هر روی رفته رفته این مجموعه را تکمیل و در شبکه منتشر خواهم ساخت .

در جلد دوم  که اینک پیش روی شما قرار دارد ٬ چند  ضمیمه کوتاه به آن افزوده شده که دست کم یکی از آنها باید در جلد اول آورده میشد ! در این کتاب به مباحث مربوط به موتورهای الکتریکی ٬ باطریها ٬ و به ویژه به موتورهای جت مدل پرداخته ام که تا حدود زیادی برای خودم تازگی دارند . هر یک از این فرگردها علاوه بر مسائل تئوریک ٬ نیاز به تجربه های عملی و فرایند طراحی دارند که ترجیح دادم همه آنها را به کتاب   " طراحی هواپیمای مدل " واگذار کنم . همچنین این مسئله ناراحت کننده را با شما در میان میگذارم که هنگام صفحه آرایی ٬ بیشتر توجهم مربوط به حجم کتاب میشد ! ٬ زیرا همانگونه که خودتان میدانید ٬ کاربران ایرانی حوصله دانلود کردن کتابهای سنگین را ندارند و این مشکل ٬ بسیاری از علاقمندان را فراری میدهد ! اما با همه تلاشی که بخرج دادم  ٬ حجم این کتاب به مراتب بیشتر از جلد اول شد ! ولی شکی نیست که دوستداران هواپیمای مدل ترسی از آن نخواهند داشت .


به منظور مشاهده موضاعات مطرح در جلد  این کتاب در ادامه مطلب با ما همراه باشید...

موضاعات مطرح در جلد اول این کتاب:


1-     پیشگفتار  

2-     هواپیمای مدل و اهمیت آن 

3-     هواپیما چگونه پرواز میکند 

4-     نیروهای وارد بر هواپیما 

5-     نیروی بَرا در بالها 

6-     تئوری ایروفویل 

7-     آشنایی با ایروفویل 

8-     سایر مفاهیم 

9-     انواع بالها 

10- محل نصب بالها 

11- انواع مختلف دم 

12- بر افزا و فلپها 

13- ارابه فرود 

14- پایداری پرواز 

15- تاثیرات عرضی و دینامیکی 

16- کنترل هواپیمای مدل 

17- اجزاء یک هواپیما 

18- کارائی هواپیمای مدل 

19- اصول برخاستن 

20-  فرود 

21- تاثیرات باد و شیب باند 

22- کنترل هواپیمای دو موتوره 

23-  ساختار هواپیمای مدل 

24- حرکتهای نمایشی – مانور

25-  شبیه سازها 

26- نگهداری 

27- انواع هواپیمای مدل 

28- انتخاب هواپیمای مدل 

29- آشنایی با موتور 

30- ساختار موتورها 

31- عملکرد موتورها 

32- دیگر موتورهای مدل 

33- آشنایی با شمع 

34- منبع سوخت 

35- فیلترها 

36- کاربراتور 

37- صدا خفه کن یا اگزوز 

38- روشن کردن موتور 

39- ملخ هواپیمای مدل

40-  رادیو کنترل 

41- سروها 

42- نصب سروها 

43- نگهداری از موتورهای مدل 

44- چک لیست و توصیه پایانی

 

      موضاعات مطرح در جلد دوم این کتاب:


فهرست موضوعی 

پیشگفتار

برخی مفاهیم پایه

جریان الکتریکی

نیروی رانش الکترونی

مقاومت الکتریکی

جریان مستقیم و متناوب

قدرت الکتریکی  

قانون اهم

راندمان

مقاومتهای سِری و موازی

خاصیت خازنی

مدارهای کوپله

فیلترها

واحدهای الکتریکی

اتصال ستاره و مثلثی

آشنایی با نشانه ها و قطعه های الکترونیکی

مقاومت ها

خازنها

ترانزیستور و آی سی ها

دیودهای یکسوساز و زینر

دیودهای نورانی یا LED

موتورهای الکتریکی

عملکرد موتورهای الکتریکی 

موتورهای نوع جاروبکی 

موتورهای نوع بدون جاروبک

جعبه دنده موتورهای الکتریکی 

نوع اول جعبه دنده موتورهای الکتریکی

نوع دوم جعبه دنده موتورهای الکتریکی

عوامل موثر در مدت زمان پرواز

حذف پارازیت ها 

روشهای نصب ملخ 

روشهای نصب موتور

سامانه کنترل سرعت 

توانایی های سامانه کنترل

سامانه کنترل باطریها 

سامانه کنترل ولتاژ

سامانه قطع جریان

سامانه کلی

کابلها و رابط ها

ریز مُدلها 

تکنیکهای ساخت

ریز موتورها

تجربه های متفاوت 

مُدلهای بال زن

اصول پرواز

باطریها

تعاریف

باطریهای ثانویه

برخی مفاهیم رایج 

ظرفیت

حجم انرژی یا توان

نسبت شارژ و تخلیه

باطریهای لیتیم 

انواع باطری های لیتیم

باطری نوع لیتیم – کربن مونو فلوراید

باطری نوع لیتیم – اکسید مس

نوع اکسی فسفات مس – لیتیم

باطری نوع " لیتیوم – تیونیل کلراید

باطری نوع " دی اکسید منگنز – لیتیم

باطریهای نیکل – کادمیم 

نوع تهویه ایی

نوع بدون منفذ با الکترودهای زینتر شده

ساختمان کلی 

مشخصات برخی از باطریهای نیکل- کادمیم

باطریهای نیکل کادمیم پاکتی

باطریهای نیکل کادمیم تهویه ایی  با الکترودهای زینتر شده

باطریهای نیکل کادمیم بدون منفذ با الکترودهای زینتر شده

باطریهای نیکل –کادمیم بدون منفذ با الکترود پاکتی

مشخصات کلی باطریهای نیکل- کادمیم

باطریهای نیکل – آهن تهویه ایی 

ویژگی باطریهای نیکل – آهن تهویه ایی

باطریهای ٬ روی – نقره تهویه ایی

ویژگیهای کلی

باطریهای نقره – کادمیم تهویه ایی

ویژگی های کلی

باطریهای جیوه – کادمیم

باطریهای پلیمری

باطری لیتیم _ پولیمر

علائم و استانداردها

انتخاب باطریها

موتورهای جت مدل 

تاریخچه

توربین های گازی

سیکل کاری موتورهای جت

قسمتهای اصلی موتورهای جت

مجرای ورود هوا

کمپرسور

کمپرسورهای دیسکی

کمپرسورهای تیغه ایی

محفظه احتراق

انواع محفظه های احتراق

محفظه احتراق چندتایی

محفظه احتراق نوع تلفیقی

کارائی محفظه احتراق

توربین

خنک کردن توربین

مجرای خروجی گازها

خوردگی حرارتی در توربین

انواع موتورهای جت مدل

موتورهای توربوجت

موتورهای توربوپراپ

موتورهای توربوفن

موتورهای توربوشفت

روغن کاری موتورهای جت

سوخت

سوخت رسانی

پمپ سوخت

سوخت رسانی به هواپیمای مُدل

سوخت پاشها

روشهای نصب موتور

سامانه کنترل سرعت و جریان سوخت

ویژگی اساسی

توصیف

ویژگیهای کلی سامانه کنترل جریان سوخت

عملکرد کلی سامانه 

بررسی اجزا سامانه 

سامانه هدایت دستی

نصب سامانه 

کنترل باطریهای پمپ سوخت

گیرنده رادیویی

ترموکوپلها

سنجش دور موتور

استارتر موتورجت

ویژگی کلی

گاز استارت

چگونگی اتصالات 

پر کردن کپسول گاز پروپان یا بوتان

شفت و بلبرینگها 

شمع موتورهای جت

شمع موتورهای جت

سرعت سنج

سامانه کلی 

مجموعه GSU

استفاده از موتور

چک لیست پیش از پرواز

رعایت ایمنی (پیش نیازها )

مراحل روشن کردن موتور

انطباق سامانه کنترل

پروسه خاموش کردن موتور

درحالت عادی

در شرایط اضطراری

هنگام پرواز

سامانه نیوماتیک مدلهای جت

مقدمه و تعاریف

شیرچهار راهه و و سه راهه

عملکرد یک شیر چهار راهه

عملکرد یک شیر سه راهه

شیرهای تنظیم جریان

شیرهای یک طرفه و شیرهای تخلیه سریع

شیرهای راه دهنده

سیلندرهای نیوماتیک  

ضربه گیرها

ترمزها

ترمزهای هوایی

چرخهای هواپیما

تکمِلِه 

ضمیمه الف 

موتورهای مدل جت را دست کم نگیرید

ضمیمه ب 

سامانه دود زا

ضمیمه پ

فرکانسهای رادیویی

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد