مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

جزئیات وام تغذیه دانشجویان

همشهری آنلاین:

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: حذف کامل یارانه های غذای دانشجویی در طول 5 سال صورت می‌گیرد اما غذای دانشجویی به طور کامل گران نمی‌شود و بر اساس بخشنامه وزیر علوم هرگونه تغییر در سال جاری غیرقانونی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کیوان مرادیان کوچک‌ سرایی در نشست خبری روز یکشنبه 12 دی ماه در خصوص موضوع هدفمندی یارانه‌ها و واگذاری خدمات دانشجویی به بخش خصوصی و میزان وام شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز افزود: غذای دانشجویی به طور کامل گران نمی‌شود اما در بخش هایی ارزان تر و در بخش‌هایی دیگر گران تر دیده شده است. البته بر اساس بخشنامه وزیر علوم هرگونه تغییر در سال جاری غیرقانونی است و اقلام گوشت و برنج و روغن طبق سال گذشته در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: هدفمندی یارانه در بحث تغذیه دانشجویی به این معنا است که یارانه هایی که صندوق به دانشگاه‌ها برای اقلام اساسی می دهد و اعتباری که معاونت اداری و مالی وزارت علوم به عنوان سرانه دانشجویی به دانشگاه‌ها می‌دهد به صورت هدفمند هزینه شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: ما مبنایی به عنوان تعداد مصرف کنندگان فعلی و تعداد دانشجویان خوابگاهی داریم که بر اساس برآورد صندوق رفاه به هر وعده به طور میانگین 1250 تومان یارانه تعلق می‌گیرد که این میزان در وعده ناهار 1700 تومان است. یعنی دانشگاه‌ها باید علاوه بر یارانه ای که دریافت می کنند پولی را نیز به این بخش اختصاص دهند.

وی افزود: ژتون غذای دانشجویی 175 تومان است و این مبلغ سه سال است که تغییر نکرده و در سال 89 نیز تغییر نمی کند و همانطور که وزیر علوم نیز طی بخشنامه ای اعلام کرده است هزینه خدمات دانشجویی و رفاهی افزایش نمی‌یابد.

مرادیان با اشاره به نحوه هدفمندی موضوع تغذیه دانشجویی یادآور شد: طرح تاک همزمان با طرح هدفمندی یارانه ها اجرایی می‌شود و بر این اساس دانشجویان می‌توانند با دریافت وام تغذیه میزان پرداخت های خود و تغذیه ای که استفاده می‌کنند را مدیریت کنند و این وام را پس از فارغ التحصیلی به صورت اقساط بلند مدت پرداخت کنند.

طرح هدفمندی تغذیه دانشجویی به صورت آزمایشی در چند دانشگاه در حال انجام است

وی خاطرنشان کرد: این طرح به صورت آزمایشی در چند دانشگاه در حال انجام است و دانشجو می تواند اعتبار یارانه خود را که در حسابش مانده را صرف وسایل کمک آموزشی و یا کتاب کند اما برای پیشگیری از سوء تغذیه، دانشجو ملزم است که از یک وعده غذایی استفاده کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در واقع به این روش فرد در ابتدای سال وام تغذیه دریافت می کند و ماهانه از 6 نوع غذا با قیمت های متفاوت که از 900 تومان تا 2200 تومان در نوسان است استفاده کند و اعتبار مانده را ذخیره کند. در این طرح نیاز به رزرو غذا از قبل نیست و استاندارد غذایی نیز باید در آن رعایت شده باشد. وام تغذیه دانشجویان روزانه برای چهار سال و 5 وعده در هفته 730 هزار تومان است و برای دانشجویان خوابگاهی 5/2 برابر این میزان که این مبالغ جزء بدهکاری دانشجو به صندوق محسوب می شود.

وام تغذیه دانشجویان روزانه برای چهار سال و 5 وعده در هفته 730 هزار تومان است

وی گفت: بر اساس طرح هدفمندی یارانه ها و تغییراتی که در تغذیه دانشجویان رخ می‌دهد، برای یک دانشجوی روزانه که در هفته 5 وعده غذایی دریافت می‌کند و برای دانشجویان ساکن خوابگاه که 14 وعده غذایی در هفته دریافت می‌کنند هر وعده از 450 تا 540 تومان متغیر خواهد بود.

مرادیان افزود: طرح همگام با سرانه دانشجویی اجرا می شود و از سوی دیگر مکانیزه کردن آشپزخانه های دانشگاه‌ها نیز به صورت کامل تا مهر سال آینده انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به سیاست واگذاری خدمات رفاهی و خوابگاهی به بخش خصوصی گفت: این سیاست بر اساس برنامه پنجم باید سالانه 20 درصد اجرا شود و در 5 سال کل این خدمات به بخش خصوصی واگذار شود. از سوی دیگر ایجاد یک محیط امن با امکانات فرهنگی و ورزشی نیز برای دانشجویان ضروری است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در حال حاضر ما 100 درصد پاسخگوی نیاز دانشجویان خوابگاهی نیستیم و پوشش مطلوبی در این بخش نداریم. طرح جامعی برای واگذاری خدمات رفاهی و خوابگاهی به بخش خصوصی آماده شده و پس از تایید وزیر علوم نهایی و اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: در بحث واگذاری نکته این است که ساختمان، مدیریت و یا زمین باید واگذار شود که برای تمام اینها برنامه ریزی صورت گرفت که فهرستی از خوابگاه‌های موجود تهیه شود. بخشی از خوابگاهها در داخل دانشگاه‌ها قرار دارند و امکان واگذاری وجود ندارد، برای این گروه باید تغییر کاربری صورت گیرد و یا بخش‌های اداری معاوضه شوند. همچنین واگذاری زمین های دولتی نیاز به مجوز دولت دارد که برای این موضوع هم باید در دولت راهکاری دیده شود.

اتحادیه شرکت تعاونی خوابگاه داران غیردولتی ایجاد شد

مرادیان افزود: از سوی دیگر با توجه به کافی نبودن تعداد خوابگاه‌های موجود باید خوابگاه‌های جدید ساخته شوند که در این میان ساز و کار مشخصی وجود نداشت و پس از مدت های زیادی، اتحادیه شرکت تعاونی خوابگاه داران غیردولتی ایجاد شد و ساز و کار نظارت بر این خوابگاه‌ها نیز تدوین شد.

وی خاطرنشان کرد: استانداردهای ساختمانی، اجاره بها، بخش های فرهنگی و ورزشی در خوابگاه‌ها بر اساس آیین نامه های تدوین شده در اختیار این افراد قرار گرفت و از سوی دیگر برای آنها تسهیلات ویژه بانکی نیز تدارک دیده شد. پس از پیگیری های به عمل آمده هیئت دولت مصوبه ای داشت که بانک مرکزی را موظف کرد که برای ساخت و خرید خوابگا‌های دانشجویی در وزارتخانه های علوم و بهداشت تسهیلات بانکی با نرخ سود 4 درصد داده شود و 8 درصد دیگر نیز برعهده معاونت راهبردی باشد.

وام خوابگاه برای دانشجویان متناسب با هدفمندی یارانه ها تخصیص می‌یابد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: این وام باعث تشویق آنها می شود اما به طور عملی ساخت خوابگاه‌ها تا سال 91 محقق می شود. از سوی دیگر خوابگاه داران غیردولتی صرفاً با عضویت در این شرکت تعاونی می توانند در بخش واگذاری خدمات فعالیت کنند.

وی درباره تغییرات اجاره بهای خوابگاه‌ها در راستای هدفمندی یارانه ها گفت: وام خوابگاه برای دانشجویان متناسب با هدفمندی یارانه ها درنظر گرفته شده و تا پنج دهک اول از 100 درصد تا 70 درصد تخصیص می یابد. پیش بینی ما این است که هزینه یک خوابگاه دو نفره که اکنون 24 هزار تومان است پس از پنج سال به 70 هزار تومان برسد.

مرادیان درباره استانداردی که برای خوابگاه داران خصوصی تعریف شده گفت: سرانه هر دانشجوی خوابگاهی 10 متر تعریف شده که برای ساخت خوابگاه در سال 90 برای 120 هزار دانشجو، 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

جزئیات بیمه خدمات درمانی و حوادث دانشجویان

وی درباره بیمه دانشجویان یادآور شد: بیمه خدمات درمانی مصوبه مجلس است و دانشجویان که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. دانشجویان مجرد و دانشجوی متاهل هم می‌توانند همسر و فرزندانشان را تحت پوشش بیمه قرار دهند. هزینه این بیمه 8 هزار تومان است که نیمی از آن را دانشگاه و نیم دیگر را سالانه صندوق رفاه به صورت وام در اختیار دانشجو قرار می‌دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: در صورتی که دانشجویی بخواهد والدین و خواهران و برادران را تحت پوشش بیمه قرار دهند، باید کل هزینه بیمه را شخصاً پرداخت کنند.

وی گفت: بیمه حوادث نیز یک هزار تومان است که برای تمام دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی از طریق کنسرسیوم دانشگاه‌ها با 4 شرکت بیمه ای که اعلام شده اند اجرا می شود. در اثر این بیمه حوادث دانشجویان تا یک میلیون تومان هزینه درمان دریافت می‌کنند و در صورت فوت و نقص عضو نیز 5 میلیون تومان از سوی شرکت های بیمه ای پرداخت می‌شود.

مرادیان افزود: از سوی دیگر صندوق بیمه حوادث نیز مبالغ اضافه تر را به صورت وام به دانشجو پرداخت می‌کند و در حال حاضر هم 140 میلیون تومان در این صندوق ذخیره شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین با اشاره به مهلت به دانشجویان برای پرداخت شهریه گفت: از دانشگاه‌ها خواسته شده است که به دانشجویان مهلت دهند تا دیرکردی برای پرداخت شهریه آنها محسوب نشود ما به دانشگاه‌ها اعلام کرده ایم که برای ترم اول به زودی بخشی از اعتبارات وام شهریه پرداخت می‌شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد