مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

باتری هایی به اندازه دانه های نمک

محققین یو.سی.ال.ای، باتری‌های جدیدی به اندازه دانه‌های نمک یا حتی کوچک‌تر از آن ساخته‌اند که به خاطر معماری و ساختار 3بعدی عجیب خود می‌توانند به اندازه باتری‌های بزرگ‌تر انرژی ذخیره می‌کنند.

 

                         

باتری‌ها روز به روز کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر می‌شوند و هر از گاهی،‌ خبر تازه‌ای در مورد باتری کوچک‌تر، ‌سبک‌تر و البته با انرژی بیشتر معرفی می‌شود. این بار نوبت باتری‌هایی در ابعاد دانه‌های نمک است.

 

به گزارش دیسکاوری جین چانگ از مهندسین دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (یو.سی.ال.ای) و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا، باتری‌های یون لیتیوم جدیدی ساخته‌اند که به اندازه دانه‌های نمک، یا حتی کوچک تر از آن هستند. این باتری‌ها علیرغم ابعاد بسیار کوچکشان،‌ می‌توانند به اندازه خویشاوندان بزرگ‌جثه خود،‌ انرژی ذخیره کنند.

 

البته این باتری‌ها ممکن است هیچ‌وقت در لپ‌تاپ‌ها یا گوشی‌های همراه شما به کار نیایند،‌ اما در نهایت،‌ ابعاد کوچک آن‌ها باعث می‌شود که برای استفاده در ریزروبات‌ها و کاشت‌های پزشکی و هر کاربرد دیگری از این قبیل مناسب باشند.

 

نکته کلیدی در مورد این باتری‌های کوچک، ساختار و معماری آن‌ها است. دانشمندان یو.سی.ال.ای کار خود را با میدانی از نانوسیم‌ها کوچک آغاز کردند. سپس لایه‌هایی از لیتیوم آلومینوسیلیکات در ابعاد نانو را روی آن‌ها قرار دادند و بدین ترتیب، ساختاری سه‌بعدی به وجود آوردند.

 

اغلب باتری‌های امروزی، ‌ساختاری دوبعدی دارند و افزودن یک بعد به این معنا است که باتری می‌تواند انرژی بیشتری را در فضای کوچک‌تری نگه دارد.

 

همچنین سطح بافت‌دار، ‌منطقه سطحی باتری را افزایش می‌دهد و این کار انتقال انرژی بین محتویات باتری و الکترولیت را ساده‌تر می‌کند. الکترولیت، ماده‌ای رسانا است که امکان جریان یافتن جریان اکتریکی را فراهم می‌کند.

 

از دیگر کاربردهایی که برای این باتری‌های اندازه دانه‌های نمک یا حتی کوچک‌تر متصور شده‌اند، استفاده از آن‌ها در حس‌گرهایی است که ویروس‌ها، مواد شیمیایی و مانند آن را شناسایی می‌کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
بحرانی دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 13:00

سلام!پست زیبایی بود و دهشت برانگیز!!!سپاس!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد