مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

روش جدید در استفاده از انرژی خورشید

دانشمندان دانشگاه MIT به تازگی روشی جدید برای تولید اکسیژن و هیدروژن از آب یافتند این روش که ارزان قیمت می باشد باعث تحولی در استفاده از انرژی خورشید برای تولید الکتریسیته خواهد شد

از آنجا که استفاده مستقیم از انرژی خورشیدی برای ذخیره الکتریسته بسیار گران تمام می شود و همچنین این انرژی در طول شبانه روز همیشگی نیست. پس استفاده غیر مستقیم روش عاقلانه تری می باشد .

این تحقیق توسط Daniel Nocera Professor و دستیارش postdoc Matthew Kanan تحت عنوان فتوسنتز مصنوعی انجام گرفت ، چراکه تقریبا تقلیدی از یک پدیده طبیعی می باشد .(ذخیره انرژی در آوندهای شیمیایی !!!)

در این روش ذخیره انرژی توسط تقسیم آب به هیدروژن و اکسیژن صورت می گیرد.

Nocera یک کاتالیزور ارزان برای این عمل طراحی کرد. این روش که باعث رشد استفاده از انرژی خورشیدی خواهد شد. چیزی کمنر از 2 تحقیق گذشته در 6 هفته اخیر ندارد. این سلسله تحقیقات در 18 June با نام ( شروع بیشترین صرفه جویی در استفاده از انرژی خورشیدی ) و در July 10به نام ( روش جدید مهار انرژی خورشیدی ) به اتمام رسید.

 

طرز کار:

2 قرن است که انسان می داند وارد کردن الکتریسیته به آب می توان آن را الکترولیز کرد. اما این روش جدید یعنی استفاده از مواد شیمیایی بجای الکتریسیته مستقیم بسیار کار آمد خواهد بود.

در این روش بجای استفاده از کاتالیزورهای گران قیمت از کبالت و فسفر برای تولید اکسیژن استفاده می شود و برای هیدروژن از یک کاتالیزور پلاتین در کنار آن باید استفاده کرد.و بدلیل ارزان قیمت بودن می توان در هر خانه ای ار آن استفاده کرد.

کار این سیستم 2 قسمت دارد یکی در طول روز که نور خورشید موجود است ، ویکی در شب .

در روز انرژی خانه از photovoltaic (PV) تامین می شود و مداری که بطور موازی به الکترولیز بسته شده باعث می شود که انرژی اضافی آب به هیدروژن و اکسیژن تبدیل شود. در زمان شب هیدروژن و اکسیژن در پیل سوختی با هم ترکیب می شوند و ضمن تولید انرژی الکتریکی آب هم تولید می شود که دوباره به چرخه باز می گردد.

این سیستم با دما و فشار معمولی اتاق و PH معمولی آب کار می کند . مشکل بیشتر ذخیره انرژی در مقیاس وسیع این است که باتری ها گران هستند همچنین نمی توانند انرژی زیادی ذخیره کنند . پس استفاده از پیل سوختی که انرزی تولید می کند نه ذخیره بسیار با صرفه تر خواهد بود.

همچنین می توان از هیدروزن بدست آمده مستقیما در پیل سوختی اتوموبیل ها استفاده کرد.

پایه ی این طرح ریخته شده است وباید منتظر ماند تا با بهینه سازی و به اصطلاح مهندسی کردن این سیستم از جمله کاهش فاصله بین کاتالیزورها و کمتر کردن قیمت ساخت ، این طرح به تولید انبوه برسد.

تحقق این طرح در هر کشور احتیاج به سرمایه گذاری و کمک دولت و آینده اندیشی دارد . این طرح از بهار امسال شروع شد و جالب است بدانید هزینه این طرح که توسط خانواده Chesonic به موسسه علوم طبیعی دانشگاه MIT واگذار شد ، 10 میلیون دلار بود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد